Omzetplafond verzekeraars
In 2022 is een nieuw financieringssyteem ingevoerd in de GGZ (het zorgprestatiemodel). Om de kosten te beheersen hanteren de zorgverzekeraars omzetplafonds per kalenderjaar. Dat betekent dat wij per verzekeraar jaarlijks een bepaald bedrag mogen declareren. Declareren wij meer dan krijgen we dat niet vergoed. We zijn daarbij gehouden aan de door de verzekeraar en wet vastgestelde tarieven. Daarnaast zijn we contractueel verplicht de cliënten die al bij ons in behandeling zijn, toch door te behandelen (ook als we het omzetplafond overschrijden).
Bent u verzekerd bij het VGZ?
Voor de VGZ verzekerden bereiken wij, naar verwachting, in het najaar van 2024 het omzetplafond. Wij hebben niet de mogelijkheid verhoging van het budget aan te vragen.
Wij hanteren daarom (vanaf 1 september) een aanmeldstop voor verzekerden van VGZ.
U kunt zich niet aanmelden bij ons.
Let op: dit geldt voor de koepel van VGZ-verzekerden. Hieronder vallen ook: IZZ, IZA, UMC, Univé, Zekur, en Bewuzt.
Mogelijk kunnen wij later dit jaar de aanmeldstop opheffen met het oog op behandeling in 2025.
Wat kunt u doen?
U hebt wel recht op behandeling en kunt zelf hier een vervangende zorgaanbieder zoeken of contactformulier invullen.
Of u belt Zorgadvies en Bemiddeling van VGZ tel. 088-1311611 tussen 9 en 13 uur.
Bent u ergens anders verzekerd?
Op dit moment zijn er nog geen beperkingen u aan te melden bij onze praktijk.
Weet u niet onder welke koepel uw verzekering valt?
Hieronder vindt u een overzicht van de koepels in 2024.